Premiär för årets julbord
Axmarbryggas skärgårdsjulbord är något utöver det vanliga. Vi erbjuder naturligtvis alla klassiska rätter men även andra...
Läs mer »Järn-Britas koja står bland lövträden i Engelska parken och representerar eremitkojans lekfulla enkelhet med formen av en lövhög där löven är skapade i det lokala materialet järn. Formen av grenar, kvistar och löv hämtar inspiration från de lokala trädarterna, men det finns även mer exotiska löv från träd som kan kopplas till de delar av världen som Axmar bruk genom historien har haft som handelspartners. Ett exempel är Ginko, världens äldsta träd, som härstammar från Asien.
Inuti lövverket finns ett inre hus av glas som skyddar mot vind och regn. Löven bildar skuggor som ger intryck av att vara inuti en trädkrona. Ljuset silar in i rummet och löven bildar en helhet med lövverken utomhus. Tanken med Järn-Britas koja är att man, förutom att skåda dess prakt, också kan övernatta i den. En exklusiv upplevelse där man på ett bekvämt sätt blir ett med naturen.
Platsen som konstnärerna valde för konstverket ligger uppe mot stenmuren i Engelska parken, som är en del av kulturreservatet Axmar bruk. Där uppe på kullen blickar man ut över lusthus, smedjeruiner, dammar och kanaler, omgiven av lövverket och med skogen som bakgrundsfond.
Har du sovit inne i ett konstverk någon gång? Nu kan du testa en upplevelse utöver det vanliga. Boka till dig själv eller någon du vill fira lite extra.
Annika Oskarsson och Thomas Nordström är två konstnärer som samarbetar sedan 20 år. De arbetar med många olika material och tekniker där valet av material respektive teknik blir en konsekvens av det uttryck och de funktioner de vill skapa. De använder olika hantverkstekniker och söker kombinationer och möten med material som är mycket beständiga över tid och åldras på ett fördelaktigt sätt.
De material och tekniker de använder kan ge intrikata mönster och detaljer som gör platsen unik. Vissa fokus har återkommit, t.ex. att arbeta gestaltande med ljus. De har även jobbat med ljud, vatten och växtlighet i flera projekt.
En uppgift som ofta är en del av gestaltningen är att skapa mötesplatser och kombinera konst med olika funktioner som träffpunkter, lek och orienterbarhet. De inspireras av berättelser kring en plats och ett sammanhang. De samlar kvarlämningar spår och ledtrådar i möten med de som bor och verkar på en speciell plats som en del av processen. Deras konstnärliga teman handlar om själva existensen och våra livsbetingelser. Hur natur möter teknik och mänskliga aktiviteter är en ingång i idéarbetet. Att resa fiktivt eller praktiskt är en ofta ett tema. Den rumsliga och fysiska upplevelsen av verket är en bärande del.
Konstnärsparet Annika Oskarsson och Thomas Nordström. Foto Aja Axlund
De rostiga löven som omger Järn-Britas koja. Foto Carina Remröd
Kojan är kanske det mest fundamentala urhistoriska byggnadsverket. Tillverkning av träkol, som behövdes vid järnbruket skedde i kolmilor i skogen som krävde passning dygnet runt. Kolarna bodde i kojor, så även i skogarna runt Axmar bruk.
Eremitens hydda är tillsammans med paviljongen, ruinen och tornet ofta förekommande inslag i olika Engelska parker i Europa. En eremitkoja, i Axmar bruks engelska park blir en passande pusselbit.
Eftersom det lokalt finns björnar och igelkottar i skogen kan man också referera till idet som också är en slags koja för övernattning.
Titeln på konstverket är Järn-Britas koja som kan väcka nyfikenhet och vara en ingång till Axmar bruks historia. Även om man får intryck av att Brita Behm, som styrde verksamheten med järnhand under 58 år också var en fruktad person så har starka kvinnor glömts bort av historieskrivningen alltför ofta. Brita kanske hade en koja som hon drog sig tillbaka till ibland.
Olof Axlunds namnteckning inristad i ryggstödet. Han bodde i Axmarby och körde kol till bruket i slutet av 1800-talet. Foto Carina Remröd
En del av uppdraget med att skapa konstverket Järn-Britas koja var att binda ihop dåtidens bruk med dess gedigna historia med nutiden. Konstnärerna valde att lyfta fram intressanta personer som har koppling till Axmar bruk.
I ryggstödet till sängarna inne i Järn-Britas koja ser man därför spår av namn med årtal inristade i det ljusa trädet. Namnteckningarna är hämtade från människor som på något sätt varit kopplade till Axmar bruk, antingen som ägare, eller som arbetare på bruket. Alla dessa människor ger sina avtryck från Axmar Bruks historia och lever kvar i våra minnen.
Under Järn-Britas tid på bruket gjorde hon sig känd som en tuff motståndare och förhandlare. Hon vann t.ex. striden med traktens bönder, som ville göra virke av sin skog snarare än kol till järnframställning. Som änka hade hon frihet att handla efter sitt eget huvud och kunde i princip styra och ställa på bruket bäst hon ville. Den ende som inkräktade på hennes frihet var systersonen, Emanuel Swedenborg, som ägde en femtedel av bruket. Han hade en helt annan syn på hur ett järnbruk skulle drivas och konflikten mellan dem varade i flera år. Det var dock Järn-Brita som gick segrande ur striden och hon köpte till slut ut sin systerson.
Efter ryssarnas härjningar 1721 visade Järn-Brita verkligen prov på starkt ledarskap. Hela bruket brann ner, men på bara fyra år hade hon sett till att allt var återuppbyggt och järnproduktionen var i full gång igen.
Järn-Britas koja kan ses som en hyllning till Brita Behm, som den starka kvinna hon var, och nu lyfter vi fram hennes historia i det här unika konstverket.
Brita Behm, tavla JF Scheffel, Nationalmuseum
Besöka
Järn-Britas koja ligger på en liten höjd mot stenmuren i Engelska parken. Kan ses året om.
Tänk på att
Järn-Britas koja hyrs ut till övernattningsgäster och när det är uthyrt får vi be er visa hänsyn till de som bor där. Engelska parken är tillgänglighetsanpassad, men området runt konstverket är inte fullt tillgängligt.
Kuriosa
Konstverket är täckt av över 800 olika löv i cortenstål, som vart och ett har böjts till för hand för att passa in i den runda formen.
Övernatta
Unna dig eller någon du tycker om en unik upplevelse. Bo i konstverket Järn-Britas koja. Läs mer och boka